Thursday 25 September 2014

Tips Mengurangkan Beban Hutang




1. Rancang belanjawan tahunan, bulanan, mingguan dan harian. Kurangkan perbelanjaan yang tidak perlu. Berakit-rakit ke hulu, berenang-renang ke tepian. Bersakit-sakit dahulu, bersenang-senang kemudian.

2. Tingkatkan pendapatan pasif.

3. Segerakan pembayaran penuh (full settlement) hutang yang ada apabila berpeluang. Sebelum itu, dapatkan sebutharga daripada pihak bank untuk pembayaran penuh dan nikmati rebat tunai. 

4. Setiap kali memperolehi gaji, bayar hutang bulanan dengan segera. Buat simpanan tetap sekurang-kurangnya 10% dari pendapatan bulanan. Wujudkan sekurang-kurangnya dua akaun: 1. Tabungan keluarga, 2. Tabungan penyelesaian hutang. Bakinya, asingkan untuk keperluan harian. Sekiranya masih berbaki, simpan, beli emas atau laburkan dalam skim pelaburan yang berisiko sederhana. 

5. Senaraikan hutang. Tetapkan matlamat untuk menyelesaikan satu per satu hutang. Banyakkan berdoa agar diberi kelapangan untuk menyempurnakan segala hutang. Syukuri segala nikmat. Berbakti kepada kedua ibu bapa. Hubungkan tali silaturahim. Sempurnakan tugas dan kewajipan.  Tunaikan zakat dan perbanyakkan bersedekah untuk menyucikan harta.Moga beroleh rezeki yang barakah dan berlimpah.  

6. Utamakan pembelian tunai berbanding kredit. Nikmati harga yang lebih rendah dan ketenangan jiwa. 

7. Kumpulkan duit syiling dan baki-baki kecil dalam satu bekas. Simpan ke dalam bank atau tukarkan dengan peniaga. Lebih seronok jika ada satu akaun khas untuk itu. 

8. Wujudkan satu pasukan yang komited dan berintegriti untuk saling menyokong, saling membantu serta saling berkongsi sumber dalam menyempurnakan hutang dan menambah pendapatan. Pastikan ada perjanjian dan rekod bertulis supaya setiap urusan adalah jelas, difahami, lancar dan 'transparent'. Pasukan boleh terdiri daripada pasangan, ahli keluarga atau sahabat baik yang diketahui mempunyai sifat yang amanah. 

9. Sertai skim takaful yang berbentuk simpanan bagi tujuan perlindungan segera pada masa kecemasan. Secara tidak langsung, ia turut membantu orang lain yang memerlukan. Hubungi agen yang cekap dan beramanah.  

10. Jual barangan yang sudah tidak diperlukan atau tidak digunakan dengan harga yang berpatutan. Lebih menarik apabila barangan tersebut dimanfaatkan oleh lain berbanding dibiarkan bersawang di rumah/pejabat. 

0 comments:

Post a Comment